To, že koronavirová pandemie do budoucna silně ovlivnila trh práce, je více než jasné. Mnoho lidí nemohlo chodit do práce nebo svou práci muselo opustit úplně. A jsou zde i odvětví, do kterých se zaměstnanci nechtějí vracet vůbec, jako je například gastronomie. Mnoho z nich se nevrátilo z důvodu nejistoty, absence pevné pracovní doby a nižšího platového ohodnocení v “pandemickém” období. Pro ty, kteří svou kariéru v gastronomii teprve startují, se tak jedná o ideální načasování – poptávka po nich je totiž vysoká.
Vypuknutí koronavirové pandemie si vyžádalo různá protiepidemická opatření, která měla šíření nákazy zabránit. Opatření se silně dotkla gastronomických služeb, cestovního ruchu a kultury. Tyto sektory vyžadují téměř ve všech případech přímý kontakt se zákazníky. Některé podniky se takové situaci sice zvládly rychle přizpůsobit, například formou prodeje s sebou či kulturou on-line, přesto se ale neubránily obrovským ztrátám a propouštění.
Postupné rozvolňování protiepidemických opatření umožnilo restauracím a kavárnám otevřít nejdříve zahrádky, později i vnitřní prostory. Přestože se tyto podniky staly opět hojně navštěnovanými, provozovatelé stále trpí nedostatkem personálu. Chybí především číšníci a kuchaři. Ti by se již do svého původního zaměstnání vrátit mohli, řada z nich to ale neplánuje. Často mají obavu z příchodu další vlny pandemie a s tím souvisejícím opětovným uzavřením těchto podniků.
Takový nedostatek zaměstnanců způsobil citelný růst poptávky, a najít si tak práci v “gastru” je nyní snazší než kdykoliv dřív. Jenom portál Personálka.cz eviduje téměř 5000 nabídek práce v gastronomii a cestovním ruchu po celé České republice. Požadavky na jednotlivé profese jsou i zde různé. Zatímco u číšníků se jedná především o znalost jazyků, komunikační dovednosti a fyzickou zdatnost, u kuchařů je ve většině případů vyžadována především praxe a schopnost práce pod časovým tlakem. Mezi nejčastější benefity, které jsou pro tyto pozice nabízeny, patří ubytování, stravování a školení.